Pengenalan
Perkembangan pendidikan di negara-negara Eropah banyak dipengaruhi oleh
perubahan yang berlaku semasa zaman renaisans. Zaman renaisans menyaksikan
berlakunya gerakan intelek termasuk di Perancis dan Jerman.
A. PENDIDIKAN
DI PERANCIS
Zaman Pencerahan merupakan
permulaan gerakan intelek di Perancis. Revolusi Saintifik mempergiatkan
lagi perkembangan bidang pendidikan. Kemajuan dalam bidang percetakan
telah memberi impak besar kepada kadar celik huruf.
Pendidikan tidak lagi terhad kepada
golongan tertentu. Pada
tahun 1880, Jules Ferry [Menteri Pelajaran Perancis] telah memperkenalkan
sistem pendidikan asas kepada semua golongan. Setiap
bandar dan kampung dibina sekolah dan ditempatkan guru yg terlatih. Beliau
mewajibkan pendidikan percuma dan bebas
dari kawalan gereja.
Faktor
perkembangan pendidikan di Perancis
- Gelombang renaisans iaitu gerakan intelektual yg bermula di Itali sebelum berkembang ke seluruh Eropah.
- Revolusi sains yg mencetuskan pemikiran saintifik dan meninggalkan kepercayaan yg dianggap karut.
- Peranan badan keagamaan / gereja / mubaligh
- Pengiktirafan kerajaan yg mula sedar tentang kepentingan dan manfaat jika rakyat berpendidikan.
- Perubahan dalam keperluan kerjaya yg mengkehendaki mereka yg berpendidikan.
Kekangan bagi wanita Perancis dalam
bidang pendidikan;
Berlaku
kekangan pengelibatan golongan wanita dalam pendidikan. Hal ini disebabkan
oleh;
- Ketaksamaan gender: pendidikan yg diterima oleh kanak2 perempuan adalah terhad berbanding lelaki.
-
Contoh 1: kanak2 perempuan tidak dibenarkan
mempelajari sains dan politik.
-
Contoh 2: Kanak2 perempuan dianggap lemah dan
hanya sesuai mempelajari hal berkaitan rumah tangga.
B. PENDIDIKAN
DI JERMAN
Pada abad ke-18, Raja Frederick II
mewajibkan pendidikan rendah. Pendidikan rendah ini merupakan
kursus 8 tahun [kanak2 berumur 5 – 13 tahun]. Golongan elit berpeluang mengikuti
sekolah swasta selama 4 tahun di peringkat menengah. Rakyat biasa pula hampir tidak
berpeluang mengikuti pendidikan menengah.
Pada tahun 1819,
Jerman memperkenalkan sistem pendidikan 3 peringkat. Pendidikan
ini menekankan sistem kawalan pemikiran @ minda. Antara peringkat pendidikan yg diperkenalkan ialah;
- Sekolah realschule: menekankan pemikiran saintifik.
- Sekolah volkschulen: kanak2 diajar tentang keharmonian dan kepatuhan.
Ciri-ciri
sistem pendidikan di Jerman ketika itu;
- Sistem pembacaan ayat secara keseluruhan bagi memudahkan ia dihafal.
- Menggantikan sistem abjad pengajaran dengan bunyi @ fonetik. Oleh yg demikian, kanak2 boleh membaca walaupun tidak memahami maksudnya.
- Menekankan kehadiran wajib dan tadika mandatori, latihan keguruan, kurikulum kebangsaan dan ujian peringkat nasional.
Pada tahun 1810, Pensijilan guru diperkenalkan
untuk menaik taraf pengajaran.
Seterusnya, dalam tahun 1871, peperiksaan akhir, abitur
diperkenalkan dan menjadi syarat dalam profesion yg dipelajari atau perkhidmatan
awam.
Selepas
Jerman bersatu, persekolahan berpusat diperkenalkan. Lebih
banyak sekolah menengah ditubuhkan untuk melahirkan anak muda yg berpendidikan. Kerajaan
berkuasa mutlak dalam menyelia sekolah2 baru ini. Terdapat
4 jenis sekolah menengah telah dibangunkan iaitu;
Kesimpulan
Perkembangan pesat pendidikan di Jerman dan Perancis telah melahirkan masyarakat yang celik huruf dan berpengetahuan. Peningkatan kadar literasi membolehkan masyarakat Eropah khususnya menguasai banyak bidang pengetahuan sehingga menjadi negara yang pesat membangun.
No comments:
Post a Comment