Kerabat Semekar Cintaku "Warga Berilmu"

Oct 24, 2012

Contoh Esei 8

Tema 2: Pemerintahan dan Pentadbiran
Soalan: Huraikan peralihan sistem pemerintahan beraja mutlak kepada raja berperlembagaan di England.
       Pemerintahan beraja mutlak di England bermula sejak penghujung abad ke-15. Sistem ini diasaskan oleh oleh Raja Henry VII iaitu pemerintah Dinasti Tudor. Sistem pemerintahan raja mutlak berpegang kepada prinsip dan  kepercayaan bahawa raja dilantik oleh Tuhan. Raja berkuasa dalam segala hal mengatasi undang-undang.

        Selepas Perang Bunga Ros berakhir, majoriti masyarakat England bersetuju sistem pemerintahan raja berkuasa mutlak sebagai penyelesai keadaan huru-hara. Pemerintahan raja berkuasa mutlak yang diamalkan semasa Zaman Dinasti Tudor [1485 – 1603] mendapat sokongan rakyat. Hal ini kerana raja-raja Tudor menghormati prinsip perbatasan pemerintah yang terkandung dalam Magna Carta. Parlimen England ketika itu terdiri daripada House of Lord dan House of Commons. House of Lord yang dianggotai oleh tuan tanah yg kaya, bishop dan kerabat diraja lebih berkuasa berbanding House of Commons yang dianggotai oleh golongan knight, orang kaya dan peguam.

        Menjelang  abad ke-17, berlaku perubahan dalam masyarakat England. Di luar Bandar, muncul golongan gentry yang memiliki tanah dan kekayaan melebihi golongan bangsawan. Di Bandar pula, muncul golongan bourjois iaitu saudagar yang kaya ber pendidikan dan berpengetahuan dalam bidang ekonomi. Golongan gentry dan bourjois yang banyak menganggotai House of Commons berani mempertikaikan House of Lord yang didominasi oleh golongan aristokrat. Pada masa yang sama berlaku pergeseran mahzab gereja. Penganut mahzab Protestan marah dengan tindakan  gereja kebangsaan England iaitu Anglican yg masih mengamalkan sifat gereja  Katolik . Golongan puritan ini bermatlamat membersihkan amalan gereja di England daripada pengaruh gereja Katolik Rom.

        Kemangkatan Ratu Elizabeth I menandakan berakhirnya pemerintahan  Dinasti Tudor di England. Sepupu Ratu Elizabeth I iaitu Raja James I dari Scotland telah ditabalkan menjadi raja England. Perlantikan ini menandakan bermulanya pemerintahan Dinasti Stuart. Raja James I berpegang teguh kepada doktrin kuasa suci raja yang menganggap kedudukan raja mengatasi segala undang-undang. Hal ini tidak disenangi  oleh golongan gentry dan bourjois  yang  ingin memisahkan gereja dari pemerintahan. Sikap pilih kasih dalam urusan perdagangan dan  tindakan raja membelakangkan parlimen dalam isu cukai menyebabkan golongan saudagar marah.

        Keadaan bertambah celaru bila Raja Charles I menggantikan ayahandanya sehingga parlimen mengeluarkan Petition of Right. Petisyen ini bertujuan mengutuk raja yang bersikap autokratik. Golongan puritan semakin marah bila Bishop Besar William Laud yang dilantik oleh Raja Charles I melarang golongan puritan melakukan aktiviti keagamaan mereka. Pada tahun 1645, berlaku perang dan tentera parlimen yang dipimpin Oliver Cromwell berjaya mengalahkan tentera Raja Charles I. Oliver Cromwell juga menyingkirkan ahli parlimen yang proraja. Beliau kemudian mengisytiharkan England sebagai  negara republik dan dia sendiri sebagai ketua.

       Walaupun berjaya menubuhkan pemerintahan raja berperlembagaan, Oliver Cromwell tetap menerima tentangan daripada  golongan levelers  dan golongan diggers menuntut setiap rakyat England berhak mengundi dan persamaan hak dalam pemilikan harta. Oliver Cromwell  telah membubarkan parlimen dan membentuk kerajaan baru iaitu Protectorate dan melantik dirinya sebagai Lord Protectorate. Walaupun memerintah mengikut perlembagaan, tetapi beliau pemerintahan bercorak diktaktor ketenteraan.

5 comments:

  1. thanks for your information sir :) banyak membantu

    ReplyDelete
  2. Cikgu sy bakal menduduki stpm penggal 1 beberapa hari shj lg
    Dan blog cikgu telah menjadi rujukan sampingan sy kerana ianya lebih santai tetapi padat dgn isi
    semoga cikgu dapat update note untuk sejarah islam utk rujukan sy dan kawan2 pada semester depan
    Terima kasih daun keladi sy ucapkan
    Keep up the good work cikgu!

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kepada semua yang menyokong team secret dan terima kasih atas info bermanfaat dia atas :)

    ReplyDelete
  4. Hello clifford, team secret lemah la, support la BTR Pepeks

    ReplyDelete

Jumlah Kunjungan Sahabat [Sejak 19 Mei 2012]