Berikut ialah pengagihan tugasan untuk kertas Sejarah. Semua pelajar Pra-U Sem1 SeMeKaR
diminta untuk mencari maklumat lanjut berkaitan tugas yang sudah diagihkan.
Mohon jangan ada yang gagal!
TAJUK
|
TINDAKAN
|
TEMA 1: MASYARAKAT [9 Waktu]
(a) Menjelaskan definisi dan ciri
dan susun lapis masyarakat feudal di England dan Jepun pada abad ke-16 dan
abad ke-17, dan membandingkan
ciri-ciri feudalisme di England dan Jepun.
|
|
(b) Menghuraikan definisi dan ciri
masyarakat agraria di Belanda dan China
pada abad ke-16 & ke-17.
|
|
(c) Menjelaskan definisi dan ciri
masyarakat maritim di Portugal dan Jepun dalam abad ke-16 & ke-17.
|
|
TEMA 2:
PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN [20 Waktu]
2.1 Institusi
Pemerintahan
2.1.1 Institusi raja dan maharaja [4 Waktu]
2.1.2 Pembesar [4 Waktu]
Kedua-duanya merujuk kepada China dan Russia dalam abad ke-16 hingga
ke-20.
(a) Kedudukan dan peranan raja/maharaja
dalam pemerintahan dan juga,
(b) Membandingkan peranan pembesar dalam
pemerintahan.
|
1. Jong Jieng (6BE/S)
2.Norlie bt Ramlie (6BG/S)
|
2.2
Negara Bangsa
2.2.1 Raja mutlak dan Raja Berperlembagaan [4 Waktu]
Rujukan khusus kepada
England dan Perancis dalam abad ke-16 hingga ke-18. Membincang dan membandingkan sistem
pemerintahan beraja mutlak dan raja berperlembagaan.
|
|
2.2.2 Negara
kesatuan dan negara persekutuan [4 Waktu]
Membincangkan sistem
pemerintahan negara republik dan negara persekutuan berdasarkan penelitian ke
atas Perancis dan Amerika Syarikat pada abad ke-18 hingga ke-19.
|
|
2.2.3 Penyatuan
negara bangsa [4 Waktu]
Menumpukan kepada proses
penyatuan negara bangsa dengan merujuk kepada Itali dan Jerman dalam abad
ke-19. Membincangkan proses penyatuan negara bangsa yang berlaku di dua buah
negara itu.
|
|
3.1
Sistem ekonomi:
3.1.1 Feudalisme dan kapitalisme.
Merujuk kepada China dan
Jepun abad ke-16 dan Jerman dan
Perancis abad ke-16 hingga ke-18
(a) Menghuraikan sistem
ekonomi feudalisme di Asia dan Eropah [4 Waktu]
|
|
(b) Menghuraikan sistem
kapitalisme menerusi penelitian khusus ke atas England dan Amerika Syarikat
dalam abad ke-18 dan ke-19 [4 Waktu]
|
|
3.1.2 Perkembangan ekonomi
3.1.2.1 Perdagangan dan perniagaan, dengan merujuk kepada perkembangan di
Portugal dan Belanda pada abad ke-16 hingga ke-18 [4 Waktu]
|
|
3.1.2.2 Pertanian, dengan merujuk kepada
kemajuan pertanian di Belanda dan England pada abad ke-17 hingga ke-18 [4
Waktu]
|
|
3.1.2.3 Perindustrian, dengan tumpuan kepada
perkembangan di Jerman dan Jepun dalam abad ke-19 hingga ke-20 [4 Waktu]
|
|
3.2 Intelektual.
3.2.1 Perkembangan ilmu: Merujuk kepada
perkembangan di England dan Perancis dalam abad ke-17 hingga ke-19. [3 Waktu]
(a) membincangkan proses perubahan pemikiran
dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan,
Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan.
|
|
3.2.2 Sumbangan tokoh. Menerusi penelitian ke
atas perkembangan intelektual di England dan Perancis sepanjang abad ke-18
dan ke-19. [3 Waktu]
(b) menilai idea dan
sumbangan tokoh seperti:
(i) Charles Louis Montesquie
(ii)
Adam Smith
(iii) Jean Jacques Rousseau
|
|
3.3 Kemajuan Pendidikan: Meneliti perkembangan di
Perancis & Jerman dalam abad ke-18 & ke-19.
(c) menghuraikan proses
perubahan pendidikan dari sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan
moden.
|
|
TEMA 4: NASIONALISME DAN PEMBENTUKAN NEGARA BANGSA [44 Waktu]
4.1
Reaksi masyarakat tempatan
terhadap perluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat.
Rujukan khusus diberikan
kepada perkembangan di India dan China dalam abad ke-19 dan ke-20. [6 Waktu]
(a) Menganalisis respons masyarakat
tempatan terhadap perluasan kuasa Barat.
|
|
(b) Membincangkan transformasi sosial,
ekonomi & kemunculan intelektual tempatan.
|
|
4.2 Konflik antarabangsa
Memahami punca konflik dalam politik antarabangsa.
4.2.1 Perang
Dunia Pertama, 1914-1918
Membincangkan sebab dan
kesan Perang Dunia Pertama, dengan rujukan khusus kepada perkembangan di Jerman dan Rusia. [6 Waktu]
|
|
4.2.2 Perang
Dunia Kedua, 1941-1945
Menganalisis sebab dan
kesan Perang Dunia Kedua, dengan meneliti perkembangan di Jepun dan Amerika
Syarikat. [6 Waktu]
|
|
4.2.3 Perang
Dingin, 1945-1955
Menganalisis sebab dan
kesan Perang Dingin, yang melibatkan Rusia dan Amerika Syarikat. [6 Waktu]
|
|
4.3 Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan
Mempelajari
perkembangan di China dan India pada abad ke-20.
(a)
Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh
orang tempatan. [6 Waktu]
|
|
4.4 Perhubungan luar
Membincangkan hubungan antarabangsa selepas Perang Dunia Kedua.
(a) Membincangkan kerjasama
antara negara dalam organisasi antarabangsa selepas perang tersebut.
(i) Kerjasama
Soviet Union dan Amerika Syarikat dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu [6
Waktu]
|
|
(ii) Kerjasama
United Kingdom dan India dalam Komanwel (Commonwealth of Nations) [4 Waktu]
|
|
(iii) Kerjasama
Amerika Syarikat dan United Kingdom dalam North Atlantic Treaty Organisation (NATO) [4
Waktu]
|
|
No comments:
Post a Comment