Kerabat Semekar Cintaku "Warga Berilmu"

Jul 15, 2012

Ekonomi Feudalisme di Jepun


Pengenalan
Peta Jepun

          Jepun terdiri daripada 4 buah pulau utama iaitu Hokkaido, Honshu, Shikoku dan  Kyushu. Negara Jepun merupakan negara beriklim sederhana. Bentuk muka bumi Jepun pula bergunung-ganang.  Hanya 20% sesuai untuk pertanian. Walau bagaimanapun, kegiatan pertanian masih menjadi keutamaan di Jepun pada abad ke-16.
      Bentuk muka bumi yg bergunung-ganang menjadikan orang Jepun menjadi pelaut yang hebat. Oleh yang demikian, selain menjalankan aktiviti pertanian, mereka juga menjalankan aktiviti seperti perdagangan dan perikanan.
      Perdagangan Jepun hanya tertumpu di negara2 Asia Tenggara dan Asia Timur. Hal ini berikutan dasar shogun yang  mengawal golongan daimyo dan juga masyarakat Jepun. Jepun telah menjalinkan hubungan perdagangan dengan kuasa barat tetapi dalam bentuk yang terhad iaitu banyak peraturan dikenakan ke atas pedagang barat.


Kegiatan Ekonomi Feudalisme di Jepun

1.     Pertanian
     Pertanian menyumbang kepada 80% sumber pendapatan ekonomi feudal di Jepun. Tanaman utama petani Jepun ialah padi. Selain itu mereka turut menanam gandum, barli, teh dan kapas.

     Bagi memastikan tanaman mereka subur, petani Jepun menggunakan sistem pengairan semula jadi.Kelebihan sistem pengairan semula jadi ialah;
                        i.            Air sungai mengandungi nutrien untuk padi.
                       ii.            Mengurangkan penggunaan baja.
                      iii.            Memelihara kesuburan tanah tanpa perlu direhatkan.

     Walau bagaimanapun, petani-petani di Jepun menghadapi dua masalah utama iaitu;
                      i.            Iklim sederhana tidak membolehkan padi ditanam untuk tempoh yg panjang. Mereka hanya dapat menanam padi sekali setahun iaitu antara musim bunga dengan musim luruh.
                     ii.            Mereka juga menghadapi masalah kekurangan tanah ekoran bentuk muka bumi yang begunung-ganang. Petani Jepun bagaimanapun mengatasi masalah ini dengan penggunaan sawah bertingkat. 

2.     Perusahaan Tempatan
      Perusahaan tempatan di Jepun bercorak pengeluaran berasaskan daerah dan juga pemasaran antara daerah. Setiap daerah mempunyai hasil keluaran masing2.
     Sebagai contoh;
                    i.            Kinai: pusat pengeluaran kain kapas.
                   ii.            Fukushima & Yamanashi: pusat pengeluaran ulat sutera & alat tenunan.
                   iii.            Satsuma: pusat pengeluaran gula.

          Perusahaan tempatan berkembang kepada aktiviti perdagangan yg lebih besar.
Pasar-pasar kecil kemudiannya berkembangan menjadi bandar perdagangan. Pusat2 pertukaran wang, kedai2 beras dan sake berkembang menjadi  bandar dan wilayah, contohnya Kunwana, Sakai, Ise dan   Hakata. Pusat pengeluaran dan pembuatan kertas, barangan logam, tenunan dan tembikar turut berkembang maju. Bandar Seto menjadi pusat pengeluaran tembikar.

3.     Perikanan
     Sesuai dengan geografinya yang dikelilingi laut, kegiatan perikanan turut berkembang. Kedudukan Jepun yang terletak di persimpangan arus panas dan arus sejuk menjadikan perairan Jepun kaya dengan ikan.

4.     Perlombongan
     Jepun kaya dengan galian seperti emas, perak dan tembaga. Semasa       pemerintahan Oda Nobunaga, pengeluaran galian ini bertambah rancak. Perkembangan perindustrian ini membawa kepada perkembangan bandar Osaka.

5.     Perdagangan
     Perdagangan luar Jepun berkembang pesat pada abad ke-16. China menjadi rakan dagang terpenting Jepun. Jepun mengimport barangan tropika dari China. Barangan tropika ini diperolehi oleh China hasil perdagangan dengan negara Asia Tenggara dan India. Jepun turut mengimport sutera, porselin, buku, lukisan dan barangan tembaga. Selain itu, Jepun turut mengimport bahan mentah seperti sulfur, papan, emas, merkuri dan ibu mutiara dari China.

          Dalam masa yang sama Jepun mengeksport hasil keluaran mereka seperti   pedang, kipas berlipat, pemidang yg mendapat permintaan tinggi di China.

Pada abad ke-15, Jepun telah mendominasi perkapalan dan perdagangan di seluruh Lautan China Timur sehingga mengisytiharkan diri sebagai pedagang dan penjelajah bandar2 di Asia Tenggara.
Jepun turut mengadakan hubungan perdagangan dengan Portugal. Sekitar tahun 1550-an, ramai pedagang Portugal memasuki Jepun. Pedagang Portugal turut membawa masuk teknologi barat seperti teknologi perkapalan, teknik perang, agama Kristian dan persenjataan.  Pada tahun 1570, Shogun Ashikaga memeterai perjanjian dengan Portugal bagi membolehkan pedagang Portugal berdagang di Nagasaki. Perdagangan berkembang pesat sehingga Nagasaki menjadi pintu keluar bagi perdagangan Jepun ke luar negara.

Info Tambahan
Perkembangan ekonomi feudal di Jepun telah mencetuskan dua kesan iaitu;
i. Kewujudan organisasi atau persatuan / za.
     Za mengawal dan memonopoli pengeluaran serta pemasaran barangan sehinggalah pemerintah Nobunaga memecahkan monopoli tersebut [selepas itu perdagangan berkembangan pesat tanpa sekatan].

ii. Perkembangan bandar2.
     Sebagai contoh Kyoto iaitu ibu kota diraja kuno telah berkembang menjadi pusat ekonomi dan pengeluaran barangan kraftangan.

No comments:

Post a Comment

Jumlah Kunjungan Sahabat [Sejak 19 Mei 2012]